Coop taber, og Rema vinder
Ny prognose viser at norske Rema 1000 er vinderen i kampen om dagligvaremarkedet.
Vindere og tabere
Ifølge analysen vil konkurrencen rykke rundt på dagligvaremarkedet i Danmark de kommende ti år. Norske Rema bliver blandt vinderne og vil vokse i både markedsandele og antal butikker. Coop Danmark ventes imidlertid at blive mindre.
Ifølge analysen ligger Coop Danmark - med bl.a. SuperBrugsen, Fakta, Irma og Kvickly - samt Salling Group - med Netto, Føtex og Bilka - aktuelt meget tæt på hinanden målt i markedsandele. Begge omkring 35 pct.
Prognosen forudser, at Coops markedsandele i 2028 vil falde til 31,5 procent, og at antallet af butikker i Coop falder med 10 pct. til 950 - mod ca. 1.100 nu. Flere Coop-butikker er allerede lukket.
- Coop kan naturligvis vælge at holde liv i mange mindre butikker, selvom de har eller måtte få et utilfredsstillende driftsresultat. Coop kan ligeledes vælge en mere offensiv investeringsstrategi, end vi har forudset i prognosen, siger Henning Bahr til Finans.dk.
Øger med 400 butikker
Ifølge informationsdirektør Jens Juul Nielsen i Coop Danmark, vil den medlemsejede koncern nok vil have færre, fysiske butikker om 10 år end nu.
- Til gengæld deler vi slet ikke vurderingen af, at vores markedsandel vil falde. Coops investering i onlinehandel med fødevarer giver resultat - også de kommende år. Det kan sikre, at vi holder vores samlede markedsandel, siger Jens Juul Nielsen til Finans.dk.
Ifølge undersøgelsen vurderes det, at Rema 1000 bliver vinderen. Ifølge direktøren Henning Burkal er kædens mål 15-20 nye butikker årligt. I 2018 kommer der 23 nye til, og for næste år er der aktuelt 20 butikker på vej. Derfor mener Henrik Burkal, at Rema i 2028 får mere end de 400 som prognosen forudser.